1.
Ievads tēmā
Bieži
vien skolas apkārtnē var atrast dažādas dzīvotnes un ekosistēmas, kas var
kalpot par labu pamatu cilvēku un dabas attiecību izzināšanai ārpus klases.
Iepazīstināšana ar dabu var radīt jauniešiem tālāku interesi par dabas vērtībām
un personisku vēlmi palīdzēt aizsargāt dabu no neapdomīgas rīcības
2.
Skolas izvērtējums
Bioloģiskās
daudzveidības situāciju raksturo Skolas vides un apkārtnes un Meža tēmu Skolas
izvērtējuma dati.
1. Ievads tēmā
Skolas var mācīties no dabas, kurā katra
brīvā niša tiek aizpildīta ar dzīvību – tāpat arī skolas teritorijas daļas
jāpiepilda ar izglītojošiem, dabas un atpūtas elementiem pēc iespējas vairāk.
Skolas apkārtne ir sakopta. Skolas apkārtnes sakopšanā
piedalās skolnieki uzkopjot savu klases teritoriju gan rudeņos, gan pavasaros.
Skolas apkārtnes ikdienas sakopšanā darbojas dārzniece un sētniece. Ir
izveidota arī Zaļā klase āra nodarbībām, gan pie bibliotēkas, gan pie sporta
laukuma. Pie skolas atrodas barona muižas parks ar dīķiem, kur var labi
atpūsties un relaksēties pēc mācību darba, kā arī izmantot mācību stundām
atbilstoši sasaistot ar apgūstamo mācību vielu. Netālu no skolas ir Mergupes
krastā izveidota dabas taka, kuru var apmeklēt ikviens interesents. Rudenī
dažas klases šo taku izmantoja konkursa „Mūsu mazais pārgājiens” ietvaros, bet
citas klases pavasarī pārgājienos vai mācību ekskursijās. Skolas apkārtne katru
gadu tiek pilnveidota, izveidojot jaunas puķudobes un atpūtas vietas. Pie
sporta laukuma izveidoti āra trenažieri, kur var darboties ne tikai mūsu skolas
skolēni,bet arī kaimiņu skolas skolēni un pagasta iedzīvotāji. 2015./2016.
mācību gadā Draudzības nedēļas laikā tika izveidota sajūtu taka, kuru regulāri
uzlabojam un izmantojam.
2.
Skolas izvērtējums
Atzīmējiet atbilstošo līmeni katrā jautājumā pēc šāda principa:
1
– nepieņemami, 2 – slikti, 3 apmierinoši, 4 – labi, 5 – lieliski (piemēri
doti pa labi un pa kreisi)
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
Cik daudz augu atrodas skolas telpās?
|
Augu nav
|
x
|
Augi ir katrā brīvā vietā
|
||||
Vai skolēni nodara
pāri skolas augiem (tos aplaužot, bojājot)?
|
daudziem augiem
bojājumi
|
x
|
augiem bojājumu nav
|
||||
Vai skolas telpaugi
tiek izmantoti mācību stundās?
|
nekad
|
x
|
bieži
|
||||
Cik lielu daļu skolas
pagalma aizņem zālāji?
|
0 – 20% no
teritorijas
|
x
|
Vairāk kā 80%
|
||||
Cik koku ir skolas pagalmā?
|
Koku nav
|
x
|
Daudz koku
|
||||
Aptuveni cik daudz augu sugu redzams zālājā? (10x10 cm
laukumā)
|
Viena suga
|
x
|
Vairāk kā 10
|
||||
Cik kukaiņu sugu iespējams pamanīt skolas apkārtnē 5 minūšu
pastaigas laikā (septembra sākumā)?
|
Kukaiņu nav
|
x
|
Vairāk kā 10 sugas
|
||||
Vai skolas teritorijā ir zonas, kurās zālājs tiek pļauts tikai
vienreiz gadā (līdzīgi pļavām)?
|
nav
|
x
|
20% no zālāja
|
||||
Cik atšķirīgi ir augi skolas zālājā dažādās vietās?
|
Augi ir visur vienādi
|
x
|
Augi ļoti atšķiras dažādās vietās
|
||||
Vai skolā tiek audzēti garšaugi, ko izmantot mācībās un
pasākumos?
|
nav
|
x
|
Daudz augu
|
||||
Vai skolā nezāļu un
kukaiņu apkarošanai izmanto pesticīdus?
|
bieži
|
x
|
nekad
|
||||
Vai skolas pagalmā
iespējams iepazīt un uzzināt vairāk par apkārtnē sastopamiem augiem un
dzīvniekiem?
|
Nav nekādas informācijas
|
x
|
Daudz zīmīšu, citu info materiālu
|
||||
Skolas pagalmā un
apkārtnē ir daudz iespēju vadīt mācību stundas
|
Tas nav iespējams
|
x
|
jebkuram mācību
priekšmetam
|
||||
Skolas pagalmā un apkārtnē tiek bieži vadītas mācību stundas
|
Nekad
|
x
|
Bieži
|
||||
Skola organizē zaļos
pārgājienus, kuru laikā tiek izzinātas dabas vērtības skolas tuvākajā un
tālākajā apkārtnē
|
Ļoti reti
|
x
|
Vairākas reizes gadā katrai klasei
|
||||
Vai skolas pagalmā ir
veidotas īpašas dzīvotneskukaiņiem – kukaiņu viesnīca, akmeņu kaudze, zaru
kaudze, reti pļauts zālājs?
|
nav
|
x
|
Vairākas dažāda veida dzīvotnes
|
||||
Vai skolēniem ir
iespēja izteikt ieteikumus par to, ko viņi vēlētos redzēt skolas pagalmā?
|
Tikai mutiski skolotājiem
|
x
|
Pastāv ieteikumu kaste un citi veidi
|
||||
Vai mācību procesā tiek izmantots tuvākā apkārtnē esošs mežs?
|
Netiek
|
x
|
Bieži, visu gadu
|
||||
Vai skolotāji drukājot un kopējot izmanto abas papīra puses?
|
reti
|
x
|
Gandrīz vienmēr
|
||||
Vai skolā izvērtējat drukāšanas nepieciešamību?
|
reti
|
x
|
vienmēr
|
||||
Vai tualetes papīrs
un salvetes veidoti no pārstrādāta papīra?
|
nekur
|
x
|
visur
|
||||
Vai lietojat rakstāmpapīru no pārstrādātām izejvielām?
|
nekad
|
x
|
bieži
|
||||
Vai koksnes produktiem (papīram u.tml.) ir FSC sertifikāts?
|
nekur
|
x
|
visur
|
||||
Cik daudz dabas
materiālu tiek izmantots skolā?
|
maz
|
x
|
daudz
|
||||
.....................................................................................?
(jūsu jaut.)
|
3.
Paradumu un attieksmju izvērtējums
Iesakām
papildus novērtēt skolēnu zināšanas un attieksmi pret bioloģiskās daudzveidības
aizsardzību. Šo aptauju izdalīšanu un apkopošanu iesakām uzdot skolēniem,
apgūstot datu apstrādes un zinātniskā darba prasmes.
Lūdzu, uzraksti, kas, tavuprāt, ir
bioloģiskā daudzveidība?
|
Skolēniem ir daļēja izpratne par
jēdzienu bioloģiskā daudzveidība.
|
Mini trīs veidus, kā mēs, tavuprāt,
varam palīdzēt dabai un veicināt tās daudzveidību
|
Neiejaukties dabiskajā vidē, to
saglabāt un nepiesārņot. Mazināt mežu izciršanu un vienveidīgu mežu
stādīšanu. Saglabāt ekosistēmu daudzveidību.
|
Kāpēc svarīgi, lai skolas pagalmā būtu
liela kukaiņu un augu daudzveidība? (mini divus iemeslus)
|
Skolēniem ir iespēja vērot, pētīt
bioloģisko daudzveidību vidē
|
7) Vai tu vēlētos, lai skolas pagalmā būtu lielāka dabas
daudzveidība (vairāk vietējo augu, kukaiņu un putnu)?
- jā - nē (jau šobrīd
šķiet gana liela)
Skolas pagalmā var veikt
pētniecisko darbību un uzlabot bioloģisko daudzveidību, vairāk stundas ārā,
veselīgāk, tuvāk dabai.
|
4.
Šajā tēmā vecāku aptauju jautājumi nav sagatavoti. Tomēr varat padomāt savai
skolai aktuālas tēmas, par kurām noskaidrot viedokli.
Skolas vecāku dienā skolēni kopā ar
vecākiem piedalījās skolas teritorijas sakopšanas un uzlabošanas darbos,
attīrot vecā augļudārza teritoriju, kur bija paredzēts nākotnē izveidot nelielu
skolas dārziņu.
5. Pētījums
Izmantojot
materiālus no sadaļas Lielās augu medības,
veiciet dzīvotņu kartēšanu savā skolas pagalmā (tāpat kā skolas vides un
apkārtnes tēmā).
Skolai ir plaši apstādījumi, kur var novērot gan koku,
košumkrūmu un citu apstādījumu augu
daudzveidību. Tuvējā parkā skolēni katru gadu pavasaros un rudeņos veic
pētniecisko darbību, meklējot koku, krūmu un augu daudzveidību. Skolas pagalmā
veicām arī dzīvotņu kartēšanu.
6. Ilgtermiņa
salīdzinājums
Katru gadu skolas apstādījumi tiek papildināti ar
jauniem koku un augu stādījumiem.
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
|
Skolēni, kas zina, kas ir bioloģiskā daudzveidība (%)
|
50
|
60
|
|||
Skolēni, kas var nosaukt 2 pamatotus iemeslus, kāpēc svarīgi,
lai skolas pagalmā būtu liela kukaiņu un augu daudzveidība (%)
|
40
|
65
|
|||
Skolēni, kas var nosaukt 2 veidus, kā mēs varam palīdzēt dabai
un veicināt tās daudzveidību (%)
|
45
|
60
|
7.
Datu izvērtējums
Ekopadomes viedoklis
|
|
Kas pēc novērtējuma
datiem jūsu skolā darbojas vislabāk saistībā ar biodaudzveidības tēmu?
|
Skolas apkārtne ir sakopta, daudz
dažādu apstādījumu , dažāda vecuma koku. Skolotājiem ir iespēja vadīt stundas
ārpus telpām pie skolas un tuvējā parkā.
|
Kuros jautājumos nepieciešami
uzlabojumi?
|
Skolai nepieciešama dārza teritorija,
kur pētīt, audzēt dārza augus.
|
Ko Ekopadome varētu darīt, lai
ieviestu šos uzlabojumus?
|
Bija paredzēts izveidot skolas
dārzu, bet sakarā ar skolas likvidāciju, tas netika izdarīts.
|
https://drive.google.com/file/d/1VNoIlWLopWovLsLQHAfXAiywqqtd5trm/view?usp=sharing
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru