Vides izvērtējums



1. Ievads tēmā

Bieži vien skolas apkārtnē var atrast dažādas dzīvotnes un ekosistēmas, kas var kalpot par labu pamatu cilvēku un dabas attiecību izzināšanai ārpus klases. Iepazīstināšana ar dabu var radīt jauniešiem tālāku interesi par dabas vērtībām un personisku vēlmi palīdzēt aizsargāt dabu no neapdomīgas rīcības

2. Skolas izvērtējums

Bioloģiskās daudzveidības situāciju raksturo Skolas vides un apkārtnes un Meža tēmu Skolas izvērtējuma dati.


1. Ievads tēmā
Skolas var mācīties no dabas, kurā katra brīvā niša tiek aizpildīta ar dzīvību – tāpat arī skolas teritorijas daļas jāpiepilda ar izglītojošiem, dabas un atpūtas elementiem pēc iespējas vairāk.

Skolas apkārtne ir sakopta. Skolas apkārtnes sakopšanā piedalās skolnieki uzkopjot savu klases teritoriju gan rudeņos, gan pavasaros. Skolas apkārtnes ikdienas sakopšanā darbojas dārzniece un sētniece. Ir izveidota arī Zaļā klase āra nodarbībām, gan pie bibliotēkas, gan pie sporta laukuma. Pie skolas atrodas barona muižas parks ar dīķiem, kur var labi atpūsties un relaksēties pēc mācību darba, kā arī izmantot mācību stundām atbilstoši sasaistot ar apgūstamo mācību vielu. Netālu no skolas ir Mergupes krastā izveidota dabas taka, kuru var apmeklēt ikviens interesents. Rudenī dažas klases šo taku izmantoja konkursa „Mūsu mazais pārgājiens” ietvaros, bet citas klases pavasarī pārgājienos vai mācību ekskursijās. Skolas apkārtne katru gadu tiek pilnveidota, izveidojot jaunas puķudobes un atpūtas vietas. Pie sporta laukuma izveidoti āra trenažieri, kur var darboties ne tikai mūsu skolas skolēni,bet arī kaimiņu skolas skolēni un pagasta iedzīvotāji. 2015./2016. mācību gadā Draudzības nedēļas laikā tika izveidota sajūtu taka, kuru regulāri uzlabojam un izmantojam.

2. Skolas izvērtējums
Atzīmējiet atbilstošo līmeni katrā jautājumā pēc šāda principa:
1 – nepieņemami, 2 – slikti, 3 apmierinoši, 4 – labi, 5 – lieliski (piemēri doti pa labi un pa kreisi)



1
2
3
4
5

Cik daudz augu atrodas skolas telpās?
Augu nav



x

Augi ir katrā brīvā vietā
Vai skolēni nodara pāri skolas augiem (tos aplaužot, bojājot)?
daudziem augiem bojājumi



x

augiem bojājumu nav
Vai skolas telpaugi tiek izmantoti mācību stundās?
nekad



x

bieži
Cik lielu daļu skolas pagalma aizņem zālāji?
0 – 20% no teritorijas




x
Vairāk kā 80%
Cik koku ir skolas pagalmā?
Koku nav




x
Daudz koku
Aptuveni cik daudz augu sugu redzams zālājā? (10x10 cm laukumā)
Viena suga




x
Vairāk kā 10
Cik kukaiņu sugu iespējams pamanīt skolas apkārtnē 5 minūšu pastaigas laikā (septembra sākumā)?
Kukaiņu nav




x
Vairāk kā 10 sugas
Vai skolas teritorijā ir zonas, kurās zālājs tiek pļauts tikai vienreiz gadā (līdzīgi pļavām)?
nav




x
20% no zālāja
Cik atšķirīgi ir augi skolas zālājā dažādās vietās?
Augi ir visur vienādi




x
Augi ļoti atšķiras dažādās vietās
Vai skolā tiek audzēti garšaugi, ko izmantot mācībās un pasākumos?
nav


x


Daudz augu
Vai skolā nezāļu un kukaiņu apkarošanai izmanto pesticīdus?
bieži




x
nekad
Vai skolas pagalmā iespējams iepazīt un uzzināt vairāk par apkārtnē sastopamiem augiem un dzīvniekiem?
Nav nekādas informācijas

x



Daudz zīmīšu, citu info materiālu
Skolas pagalmā un apkārtnē ir daudz iespēju vadīt mācību stundas
Tas nav iespējams




x
 jebkuram mācību priekšmetam
Skolas pagalmā un apkārtnē tiek bieži vadītas mācību stundas
Nekad




x
Bieži
Skola organizē zaļos pārgājienus, kuru laikā tiek izzinātas dabas vērtības skolas tuvākajā un tālākajā apkārtnē
Ļoti reti




x
Vairākas reizes gadā katrai klasei
Vai skolas pagalmā ir veidotas īpašas dzīvotneskukaiņiem – kukaiņu viesnīca, akmeņu kaudze, zaru kaudze, reti pļauts zālājs?
nav



x

Vairākas dažāda veida dzīvotnes
Vai skolēniem ir iespēja izteikt ieteikumus par to, ko viņi vēlētos redzēt skolas pagalmā?
Tikai mutiski skolotājiem



x

Pastāv ieteikumu kaste un citi veidi
Vai mācību procesā tiek izmantots tuvākā apkārtnē esošs mežs?
Netiek




x
Bieži, visu gadu
Vai skolotāji drukājot un kopējot izmanto abas papīra puses?
reti




x
Gandrīz vienmēr
Vai skolā izvērtējat drukāšanas nepieciešamību?
reti




x
vienmēr
Vai tualetes papīrs un salvetes veidoti no pārstrādāta papīra?
nekur


x


visur
Vai lietojat rakstāmpapīru no pārstrādātām izejvielām?
nekad




x
bieži
Vai koksnes produktiem (papīram u.tml.) ir FSC sertifikāts?
nekur


x


visur
Cik daudz dabas materiālu tiek izmantots skolā?
maz



x

daudz
.....................................................................................? (jūsu jaut.)









3. Paradumu un attieksmju izvērtējums

Iesakām papildus novērtēt skolēnu zināšanas un attieksmi pret bioloģiskās daudzveidības aizsardzību. Šo aptauju izdalīšanu un apkopošanu iesakām uzdot skolēniem, apgūstot datu apstrādes un zinātniskā darba prasmes.

Lūdzu, uzraksti, kas, tavuprāt, ir bioloģiskā daudzveidība?
Skolēniem ir daļēja izpratne par jēdzienu bioloģiskā daudzveidība.

Mini trīs veidus, kā mēs, tavuprāt, varam palīdzēt dabai un veicināt tās daudzveidību
Neiejaukties dabiskajā vidē, to saglabāt un nepiesārņot. Mazināt mežu izciršanu un vienveidīgu mežu stādīšanu. Saglabāt ekosistēmu daudzveidību.


Kāpēc svarīgi, lai skolas pagalmā būtu liela kukaiņu un augu daudzveidība? (mini divus iemeslus)
Skolēniem ir iespēja vērot, pētīt bioloģisko daudzveidību vidē


7) Vai tu vēlētos, lai skolas pagalmā būtu lielāka dabas daudzveidība (vairāk vietējo augu, kukaiņu un putnu)?
         - jā                       - nē (jau šobrīd šķiet gana liela)
Skolas pagalmā var veikt pētniecisko darbību un uzlabot bioloģisko daudzveidību, vairāk stundas ārā, veselīgāk, tuvāk dabai.

4. Šajā tēmā vecāku aptauju jautājumi nav sagatavoti. Tomēr varat padomāt savai skolai aktuālas tēmas, par kurām noskaidrot viedokli.
Skolas vecāku dienā skolēni kopā ar vecākiem piedalījās skolas teritorijas sakopšanas un uzlabošanas darbos, attīrot vecā augļudārza teritoriju, kur bija paredzēts nākotnē izveidot nelielu skolas dārziņu.

5. Pētījums
Izmantojot materiālus no sadaļas Lielās augu medības, veiciet dzīvotņu kartēšanu savā skolas pagalmā (tāpat kā skolas vides un apkārtnes tēmā).
Skolai ir plaši apstādījumi, kur var novērot gan koku, košumkrūmu un citu  apstādījumu augu daudzveidību. Tuvējā parkā skolēni katru gadu pavasaros un rudeņos veic pētniecisko darbību, meklējot koku, krūmu un augu daudzveidību. Skolas pagalmā veicām arī dzīvotņu kartēšanu.


6. Ilgtermiņa salīdzinājums
Katru gadu skolas apstādījumi tiek papildināti ar jauniem koku un augu stādījumiem.


2015
2016
2017
2018
2019
Skolēni, kas zina, kas ir bioloģiskā daudzveidība (%)


50
60

Skolēni, kas var nosaukt 2 pamatotus iemeslus, kāpēc svarīgi, lai skolas pagalmā būtu liela kukaiņu un augu daudzveidība (%)


40
65

Skolēni, kas var nosaukt 2 veidus, kā mēs varam palīdzēt dabai un veicināt tās daudzveidību (%)


45
60


7. Datu izvērtējums


Ekopadomes viedoklis
Kas pēc novērtējuma datiem jūsu skolā darbojas vislabāk saistībā ar biodaudzveidības tēmu?

Skolas apkārtne ir sakopta, daudz dažādu apstādījumu , dažāda vecuma koku. Skolotājiem ir iespēja vadīt stundas ārpus telpām pie skolas un tuvējā parkā.
Kuros jautājumos nepieciešami uzlabojumi?

Skolai nepieciešama dārza teritorija, kur pētīt, audzēt dārza augus.





Ko Ekopadome varētu darīt, lai ieviestu šos uzlabojumus?




Bija paredzēts izveidot skolas dārzu, bet sakarā ar skolas likvidāciju, tas netika izdarīts.

Šeit pārējais skolas vides izvērtējums:
https://drive.google.com/file/d/1VNoIlWLopWovLsLQHAfXAiywqqtd5trm/view?usp=sharing

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru